Vi har i mange år jobbet for økt sikkerhet med leveranser av betong til byggeplasser over hele landet. Et viktig element i forbedringsaktiviteten er å forhindre at potensielle hendelser ikke blir virkelige hendelser. Målet er også at lignende hendelser som er avdekket/skjedd ikke gjentar seg. I tillegg til å forbedre egne rutiner er det også viktig at man sprer informasjon som læring både internt i egen organisasjon, men ikke minst på tvers mellom bedriftene i bransjen. Fabekos pumpegruppe vil bidra med læringsark for økt sikkerhet og håper medlemsbedriftene gjennom åpenhet om hendelser er med på å styrke sikkerhet i egen bransje.
Vi er medlemmer i organisasjonen Samarbeid for Sikkerhet i bygg og anlegg (SfSBA.no) og der er det etablert et system for deling av erfaringer fra hendelser. I samarbeid med Fabekos pumpegruppe er det utarbeidet såkalte læringsark som kan deles gjennom nettsidene til SfSBA. Vi har i første runde definert to typer hendelser som vi har sett har vært gjengangere for pumpeativiteter:
- slangebrudd under betongpumping
- svikt i betongpumpeutstyrs konstruksjon
Vi har etablert maler for læringsark for en enkel behandling av disse type hendelser og disse kan lastes ned nedenfor.
Om læringsarkene
Læringsark skal være en enkel fremleggelse av hva man kan lære av hendelsen. For at et læringsark skal ha maksimalt utbytte så bør det oppfylle følgende:
Enkelt og forståelig språk
De som skal lære av hendelsen behøver ikke være fageksperter på det som er omtalt. Det er derfor viktig at hvem som helst kan dra nytte av et lærings ark. Fagtermer og vanskelig språk kan gjøre at læringen ikke blir forstått riktig.
Om det skulle være nødvendig å bruke fagtermer som ikke er normal i daglig tale, så bør disse forklares slik at enhver kan skjønne hva som omtales. Teksten bør være mest mulig nøytral med hensyn på personer og firmaer.
Normalt sett er ikke læringen avhengig av å vite hvem som har vært involvert i hendelsen. Et læringsark som er nøytral, vil ha et større potensial for å kunne distribueres.
Maksimum 2 sider
For at flest mulig skal lese læringsarket så er det viktig at det er kort og oversiktlig. I utgangspunktet bør ikke et læringsark være på mer enn 1 side, men i noen tilfeller så kan 1 side ikke være nok for å få frem læringsbudskapet. I slike tilfeller så kan man utvide til 2 sider, men noe mer enn det er ikke anbefalt.
Er det behov for å få frem flere detaljer, er det bedre at det gjøres som en del av egne veiledninger eller sjekklister.
Bilde sier mer enn 1000 ord
Ingen ting er mer forståelig enn et bilde eller en skisse. Bruk bilde eller skisse for å understøtte læringen som skal formidles. Bruk av bilder eller skisser vil også være med på å redusere mengden av tekst som er nødvendig for å få frem læringen.
Ved bruk av bilder og skisser skal den som har tatt bilde krediteres iht gjeldende regler. Det bør også hentes inn tillatelse før man bruker bildet eller skissen. Bilde bør helst ikke være slik at enkelt personer kan identifiserer. Om man allikevel skulle være nødt til å bruke bilder hvor personer kan bli identifisert, så be om tillatelse før man benytter bilde.
For at læringen skal kunne spres til andre utenfor organisasjonen, så anbefales det å legge inn en tekst i læringsarket som fraskriver forfatter for ansvar og at materialet er laget basert på tilgjengelig informasjon.
Les mer om læringsarkene hos Samarbeid for Sikkerhet i bygg og anlegg (SfSBA.no)
Læringsarkene sendes sammen med dette vedlegget «Datafelter for publisering av læringsark» til: lj@sfsba.no. I dette vedlegget er det merket med gult de faretyper og temaområder som er mest aktuelle for pumpebedriftene.