Hvert år får førsteårsstudentene ved AHO (Arkitekthøgskolen i Oslo) en betongoppgave. Tidligere år har studentene reist ut til betongbedriftene for å lage oppgavene, men i år ble alt arbeidet gjort på skolen. Og ikke bare det, betongelementene skal få stå ute hele skoleåret som ledd i skolens 75 års jubileum.

I årets oppgave ble kullets 60 studenter delt i 20 grupper som hver skulle lage sitt element. Elementene skulle så plasseres i et definert rutemønster for så å bli forbundet med en trekonstruksjon. Elementene kunne være 120 cm høye og ha en grunnflate på max 80×80 cm. Det skulle brukes bordforskaling, men utover det var det nokså fritt fram.

Med tanke på at dette er studenter som ikke nødvendigvis kjenner mye til betong som materiale fra før, er oppstarten en teoretisk gjennomgang av hva betong er, og hva som kjennetegner det.

Fra skisse til element

Studentene går så løs på oppgaven, og første steg er å tegne skisser og lage modeller av det de ønsker å lage. Gruppenes prosjekter blir så gjennomgått sammen med fagfolk fra bransjen.

– Denne gjennomgangen er avgjørende for å få til et godt resultat. Vi går gjennom hvordan studentene tenker å bygge forskalingen, hvordan man skal klare å ta den av igjen, hva som må til av armering, hvordan elementet kan løftes eller flyttes på.  Gjennomgangen gir gruppene mange innspill som de tar med seg i arbeidet med å bygge forskalingene, sier Vetle Houg i Byggutengrenser, som koordinerer innsatsen fra betongbedriftene som er med.

– Mye ble annerledes i år, og det var flere bedrifter som tidligere har vært med som ikke kunne nå. Men vi fikk stablet på beina en god gjeng. Jeg må spesielt takke Steen & Lund som har vært fantastiske å ha med på dette!

Kreative løsninger – krevende forskalinger

Med forskalingene nesten ferdigbygd er det nye runder hvor fagfolkene gir råd og veiledning om nødvendige utbedringer. Oftest handler det om å forsterke forskalingsformen eller plassering av armering og festeordninger. Mange grupper er veldig kreative og gjør det slett ikke enkelt for seg selv med støpeformen, og da blir det gjerne en del arbeid med å få alt i orden.

– Jeg er dyktig imponert av hva elevene har klart å få til. Mange har ikke holdt i en hammer før, de visste ikke hva armering var, eller hvordan en jernbindertang ser ut. De har fått til veldig spennende konstruksjoner. Det var noen det nesten har gått galt med, men det er en del av læreprosessen. Man lærer av feil man gjør, påpeker Knut Tore Johannessen som er anleggsgartner i betongavdelingen til Steen & Lund, og som har fulgt hele prosessen studentene har vært gjennom.

– Vi jobber vanligvis med større konstruksjoner enn dette, men de har valgt krevende løsninger med mange detaljer som det er krevende å få pent. Det er interessant å følge arbeidet og se hvor fort de lærer, sier Knut Tore Johannessen.

Med betongleveranser fordelt på to dager ble alle de 20 elementene støpt. Noen redningsaksjoner for å holde forskalingene sammen måtte til, men ikke verre enn at alt ble ferdigstilt. Etter at elementene fikk herde over helgen var det avforskaling og deretter ble elementene heist inn på sin anviste plass.

Utstilling ut skoleåret

Studentarbeidet gikk da over i en ny fase og neste del av konstruksjonen ble bygget i tre rundt betongelementene.

Da utstillingen ble åpnet av rektor Ole Gustavsen hadde det gått bare fire uker siden studentene tok fatt på oppgaven. Og resultatet er til å glede seg over: De 20 elementene og gulvet mellom dem viser kreativitet og muligheter med betong, og det gir forhåpentligvis studentene litt mer ballast til videre studier og framtidig arbeid når de på en eller annen måte vil jobbe med betong igjen.

Bedriftene og organisasjonene som var med og bidro på årets studentworkshop var:

  • Steen & Lund
  • Maxbo Teknikk
  • Unicon
  • NorBetong
  • Spenncon
  • Celsa Steel Service
  • BetongStudio
  • Norsk Betongforening
  • Fabeko
  • Weber