Hallevannet bru er Norges lengste jernbanebru bygd i betong etter fritt-frembyggmetoden. Det har vært teknisk krevende å bygge brua som ligger flott i terrenget.
Den store brua ligger lavt men spenner langt og et viktig bidrag i den nye jernbaneforbindelsen mellom Larvik og Porsgrunn. De som har mulighet, bør svinge inn på den gamle E18 og oppleve den spenstige brua og den høye kvaliteten – fra undersiden.
Byggherre: Bane NOR
Arkitekt/landskapsarkitekt: tegn_3
Prosjekterende: ÅF Engineering
Hovedentreprenør: Skanska Norge AS
Underentreprenør betongarbeider: Skanska Tsjekkia
Prosjekterende geologi og geoteknikk: NGI
Betongfabrikk: Unicon, Larvik
Les mer om

Arkitekturprisen Betongtavlen
Betong anvendt på en estetisk og teknisk fremragende måte

Våre studieturer
Bli med på våre inspirerende og lærerike studieturer i Europa

Tidsskriftet mur+betong presenterer arkitektur fra inn- og utland samt teknisk fagstoff om mur, betong og byggkeramikk.